Микробизнесът е най-засегнатият бизнес през това време на промени. Но това е индустрията, която изхранва много семейства и трябва с всички сили да се опитаме да я задържим. Какво можем да направим, за да знаем, че сме направили всичко възможно да спасим нашия бизнес, а в най-добрият случай дори да го развием допълнително. Маркетологът Любо Гетов представя ценни съвети за управление на микробизнеса по време на криза.
Любо Гетов,
Маркетолог
Сегашно положение:
1. Парите станаха по-ценни! – Стойността на парите си остава същата, но клиентите харчат своите пари по-трудно, замислят се повече, преди да купят продукт или да се възползват от услуга.
Съвет: Трябва да убедите вашите клиенти, че харчат парите си стойностно при вас, че им давате необходимото внимание, грижа и отношение, за да са удовлетворени от получената услуга.
2. Динамика. Отварянето на обекти в близост до подобни такива, създава нелоялна конкуренция, което води до своите последствия – загуба на клиенти, нужда от намаляване на цени.
Съвет: Обозначете на карта – откъде идват клиентите ви. Ако повечето клиенти не са от вашия район, това означава че те идват при вас, защото ви ценят. Третирайте всеки клиент като нов, не се осланяйте на това, че са лоялни и ще продължават да ви посещават по навик.
3. Не знаем защо нашите клиенти ни посещават. Трябва да разберем с какво сме успели да ги задържим досега.
Съвет: Разделете един лист хоризонтално на две колони. В едната напишете вашите силни страни, а в другата слабите. Бъдете искрени. След това обърнете листа и по същия начин напишете как може да засилите силните и как да преодолеете слабите. Ако всеки ден правите по едно положително нещо за вашия бизнес, той ще бъде по-успешен.
Съвет: Направете анкета за клиентите си от максимално 7–8 въпроса, като задължително е тази анкета да има награда – продукт, отстъпка, ваучер. Попитайте ги какво смятат те, кои са вашите силни и слаби страни. Ще се учудите, че клиентите ще се разминават като мнение с вашето. Обърнете внимание на това.
4. Лоялността не е константа. Клиентите имат свободната воля да използват средствата си за каквото решат и където решат, винаги може да променят мнението си.
Съвет: Всеки ден се борете за тяхното внимание. Обаждайте им се редовно, интересувайте се от тях. Бъдете усмихнати и нека те усетят във вас загриженост, не само бизнес отношение.
5. Не обръщаме внимание на дребните неща. С какво кафе черпим клиентите, каква обстановка им предлагаме, какви усещания получават.
Съвет: Хубавото кафе е основата за усещането, което остава в тях. Ароматите влияят на емоционалното състояние на всеки човек, грижете се за техните положителни емоции.
За контакти: APA – AnotherPointAdvisers
София бул. България 58, тел. 0882 596 446,
e-mail: lgetov@yahoo.com, FB: AnotherPointAdvisers