Д-р Жулиета Темникова, детски клиничен психолог
Кои са най-често срещаните проблеми на родителите, свързани с възпитанието на децата в последните години?
Основните проблеми са няколко. Един от тях е изборът на училище. Дали детето има необходимите знания и умения и дали емоционално и готово да тръгне на училище? Друг аспект е поведението и емоционалността на детето. Все по-често се срещат по-емоционални и по-темпераментни деца, но това произлиза от семейната среда, която става все по-динамична напоследък. Третият най-често срещан проблем е свързан с училищната среда и произхождащите затруднения, които изпитват някои деца в такава обстановка – трудна концентрация и проблеми при усвояването на учебния материал.
Как да подхождат родителите към учебния процес по време на ваканцията?
През първите дни на ваканцията децата обикновено са в еуфория. След това започват да търсят някакъв вид занимания, които да запълват тяхното време. Ако детето прекарва по-голямата част от ваканцията в семейството, е необходимо да се измислят някакъв вид дейности, които да привлекат неговия интерес. Един от вариантите е да се наруши еднообразието от ежедневието, като се предприемат кратки излети сред природата. Контактите с природата и водата водят до едно емоционално освобождаване както за децата, така и за родителите. Зеленият цвят и различните нюанси на водата действат успокояващо. Ако тези излети бъдат съчетани с различни игри на откриване и разпознаване на цветя, насекоми и други, това ангажира съзнанието и подсъзнанието на детето. Освен през почивните дни такива занимания могат да бъдат организирани и през седмицата, след работно време, в парковете и градинките. Включването на детето в извършването на някаква домакинска работа, като готвенето например, води до развитие на общуването и споделянето. При по-големите деца подходът може да бъде по-различен, тъй като при тях вече има изградени навици и те имат определени желания как да прекарват времето си. От голямо значение е те да общуват както със свои връстници, така и с близки и познати. Много удачно е в тези случаи един родител да организира някакво занимание за няколко деца. Това може да е посещение на музей, зоопарк, някакъв спорт или друго събитие, на което децата да имат възможност да общуват помежду си и в същото време да има присъствие на родител.
В никакъв случай не бива да стоят дълго време пред телевизора или компютъра. Гледането на телевизия въздейства повече на дясното полукълбо на мозъка, където протича емоционалния анализ на информацията. В същото време лявото полукълбо, което анализира и синтезира информацията, намалява своята работа. В резултат детето изпада в един вид хипнотично състояние. При протичането на емоционалните процеси в мозъка се отделя ендорфин, или хормон на щастието, което ни кара да искаме още и още от това, което ни кара да сме щастливи. Получава се вид зависимост от гледане на телевизия. Поради тази причина децата, гледащи телевизия няколко часа на ден, реагират бурно в момента, в който го отделим от телевизора. Това е спонтанна и подсъзнателна реакция. Тази деца много често развиват хиперактивност, липсва им концентрация и са по-раздразнителни. Моят съвет към родителите е да излизат навън с децата винаги, когато имат възможност.