Да работя самостоятелно беше прекрасно. Няма хора, няма грижи. Имам качествена апаратура, клиентите ме харесват и уважават, но… разбрах едно – по този начин не можеш да растеш. Защо? Защото идва момент, в който не успяваш сам да поемеш всички задачи, натоварваш се психически и физически. В такъв момент разбираш, че ти е нужна помощ – персонал, който аз наричам екип, на който да разчиташ. А най-важното, което осъзнах в процеса на изграждане на моя екип, е, че трябва да се научиш как да си част от него, да работите заедно като една добре смазана машина. Има нещо, което всички знаем, но пропускаме. Един основен елемент. Хората от екипа имат душа, сърце, собствени интереси. Да, имат… Защо ни е нужен екип? Има ли „читави“ хора? Всички ли искат само пари?
Десислава Деспотова
собственик на Beauty Point
“Всеки път когато съм поставена извън зоната си на комфорт, ставам много креативна. Така може да бъде и с вас, повярвайте ми. Пред вас има два варианта – да се откажете или да действате. Аз избрах второто – да действам. Периодът, в който осъзнах, че трябва да променя себе си и бизнеса си, беше, когато разбрах, че ще ставам майка.”
Първа фаза – нужни са ти хора, за да постигаш мечтите си.
Всеки от вас има мечти. Ако си ги поставите като цели, вие ще ги постигате. Това научих по време на дългото си обучение, в което инвестирах в началото на трансформацията от one-man show към супер екип. Трябват хора, поддръжници на идеята ви, на мисията ви, на целта ви. Търсете ги. Но помнете – не трябва единствено да търсите специалист в дадена област, трябва да търсите човек от гледна точка на характер, поведение, темперамент. Ако си зададете цел да привлечете към екипа си усмихната, позитивна, креативна личност, то точно такава ще намерите. Бъдете внимателни.
Реално в бизнеса трябва да търсите хора, които имат 90% личностни и само 10% технически качества, защото технически можете да научите всеки. Когато говорим чисто за техническата част от работата, може да намерите много хора, които да отговарят на вашите изисквания, но хора, които да се усмихват, да не отговарят грубо, които да са мили с клиентите, са търсеното парче от пъзела за един успешен екип.
Ето какво научих, че е изключително важно, за да водя екипа и бизнеса си към успешно бъдеще:
Съвет 1. Да променя себе си към по-добро.
Вашата фирма е отражение на вас самите, нещата се случват по начина, по който сте ги предизвикали. Ако липсва организация, закъснявате и работата не върви плавно, причината за това сте вие. Ако персоналът не разбира какво трябва да прави, не изпълнява задачите, които сте наложили, ако е демотивиран, това също е отражение на вас самите. Направете промяната първо от вас самите, след това го изисквайте от персонала си. Какво и как да промените? Обърнете се към бизнес консултант. Той ще ви каже със сигурност. Това направих и аз.
Съвет 2. Да се науча да комуникирам.
„Добре, не ме ли чу? Пак си объркала, писна ми. На китайски ли говоря?“ Да, познато. Научих нещо важно. Ако персоналът не изпълнява възложените задачи, трябва да си зададете въпроса: „Защо?“, отговорът обикновено се крие във вас, не сте обяснили достатъчно добре, за да ви разберат. Когато искате някой да изпълни дадена задача, трябва да обясните по начин, по който да ви разбере и в същото време да се убедите, че ви е разбрал, да го чуете от него. Това се нарича двустранна комуникация – първо, да говорите и, второ, да слушате, без да се разсейвате. Не само персоналът, но и клиентите искат да бъдат изслушвани. Научете се да комуникирате с клиентите, с приятелите, с екипа си. Слушайте. Трудно е. Повярвайте. На мен ми отне месеци. Мислиш за ябълка, казваш круша, разбират мандарина. Не допускайте тази грешка. Ако трябва, обърнете се към консултант или запишете курс „Комуникация“.
Съвет 3. Да си задавам ясни цели, ясни приоритети, ясни задачи.
Хора, които са свикнали да правят всичко сами, изпадат в трудности, когато се изисква да делегират част от задълженията на своя екип. И аз бях така. Често пропусках важните неща, които трябва да се свършат. Но си зададох въпроса: „Кои са петте неща, които бих направила за своя бизнес, ако това ще го промени коренно?“. Отговорете си и вие. А колко от тези неща сте предприели?
Защото често, докато правите планове за бъдещето, вие всеки ден се занимавате с дребните неща – те са важни и спешни, а важните и неспешните ги оставяте на заден план, а всъщност това са нещата, които ще ви водят напред. Помислете.
Определете си цели, месечни и годишни, и правете в края на периода разбор какво сте постигнали, какво не сте и защо. Ако си мислите, че е досадно и загуба на време, не сте единствените. Аз също си го мислех. Досада. Но когато видях предимствата за себе си и бизнеса ми, започнах да го правя редовно. В момента даже си мисля защо съм го отлагала толкова време.
Съветвам ви да разпределите ежедневната работа и да възложите конкретни задачи на персонала си. Всеки член на екипа трябва да знае какви са задълженията му от отключването до затварянето на обекта. Напишете ги. Да, от отварянето на салона до затварянето. Изисква усилие, но си струва, повярвайте.
Съвет 4. Да се фокусирам.
Какво ще стане, ако не отговоря на онова позвъняване, на онзи мейл, на онова съобщение „Как си?“. Стана така, че имам повече време. Не, не ги игнорирам. Отлагам ги и ги пиша в графика си. Минимизирайте времето, което прекарвате в нездравословна комуникация, тук се включват комуникация в социалните мрежи, апликации на телефона и в телефонни разговори. Тези дейности ви разконцентрират, губите фокус. Да, всеки иска да е полезен, да е отзивчив, да отговори веднага. Обикновено подобна комуникация не е от най-спешните, няма нужда на секундата да отговаряте за сметка на това, което правите в момента. Аз успях да прочета две книги за два месеца само като намалих социалните мрежи и ограничих нотификациите на телефона си. Да, две.
Съвет 5. Да започна да се интересувам от персонала си като личности.
След дълги опити и вътрешна съпротива разбрах: не е срамно да питаш. Попитайте екипа си какви са мечтите им и им помогнете да ги сбъднат. Разберете какво ги мотивира, какво ги интересува, как се чувстват. Това ще се оцени от тях и ще станат по-продуктивни. Обучавайте ги.
Запомнете: излезте от зоната си комфорт. Ако искаме да сме лидери, трябва да водим екипа си към успех. Нужно е да ценим всички около нас, да даваме ясни и изпълними задачи, да комуникираме правилно, да вървим заедно напред. Истината е, че моят път на трансформация е дълъг и труден. Вашият ще бъде също. Не се отказвайте. Успех!