Българският пазар е безгранична конкуренция, но с много ограничен брой клиенти. Затова всеки собственик на бизнес трябва да направи така, че да задържи лоялните си клиенти, но и в същото време да привлече нови, за да върви към развитие на своя бизнес. Несъмнено времената се променят, редуват се кризи, просперитет, застои. Но мисълта и действията ви никога не трябва да бъдат в застой, каквото и да се случва около вас, не бездействайте. Следвайте собствените си усещания, съчетавайки ги с работещи концепции, консултирайте се с подходящите хора и бъдете успешни.
„Пътят към успеха е силно индивидуален, но начините за провал са много сходни.“
Любо Гетов, бизнес консултант и треньор
На мастър класа Хиперпигментации Любо Гетов представи на козметиците концепция, която да направи бизнеса им устойчив. Посочи най-честите грешки, които се допускат по пътя на успеха, и даде примери от личната си практика, за да онагледи представената информация. Г-н Гетов за пореден път завладя аудиторията с ясна и лесноразбираема теза, като акцентира на сигурните начини за постигане на бизнес благополучие.
Най-честите грешки, които допускаме в бизнеса:
- Работим на ниски/промоционални цени, чакайки по-добри времена, а не е редно. Клиентите ни не идват при нас заради ниските цени, а заради качеството, което получават, отношението, с което са свикнали, и продуктите и услугите, които задоволяват нуждите им. Когато клиентът види определена цена, той мисли, че това е реалната цена, която ви удовлетворява финансово, т.е. вие сте на печалба дори на тази цена. След като вдигнете цената, клиентът приема факта за несправедливост, той не знае, че сте работили с нулева печалба или дори на загуба.
- Правим компромис с клиентите и със служителите – подценяването на служителите и клиентите, ни кара да сваляме качеството на услугите. Страхът, че няма да намерим компетентен персонал или че всеки нов член на екипа ще е по-калпав от предишния, ни кара да сваляме качеството на предлаганите услуги в тяхната комплексност. Не отдаваме внимание на детайлите, на комуникацията с клиента, на желанието на персонала да се обучава. Смятаме, че всичко е загубена кауза, и оставяме нещата да се случват от само себе си. Безразличието на собствениците на бизнеса към дребните детайли е в основата на западане на самия бизнес като цяло.
- Разглеждаме служителите като „крепостни селяни“ – много от собствениците на бизнес не инвестират в обучение и развитие на служителите си, защото смятат, че те ще напуснат, и не искат да губят финансови ресурси. Ако са служители отскоро, то им е много рано, ако са стари служители – какво да ги обучаваме, те си знаят.
- Крепим се върху остарял опит – почти всеки от нас има нуждата да си спомня какво е било преди, но това не е адекватно в момента. Тук и сега нещата се случват различно, трябва да има специфичен подход към сегашната ситуация и да се адаптираме към условията. Предишният опит не е особено от полза в момента, не се опитвайте да мерите новите обстоятелства със стар аршин.
- Фокусираме се върху „какво“, а не върху „как“ – всеки път обясняваме какво правим, а не как го правим. Много е важно да си даваме сметка, че разликата в цената не е в „какво“, а в „как“. Не каква процедура правим, а как я правим – качеството, майсторството са това, което ни дава основание клиентът да плати по-висока цена от тази на конкуренцията.
Как да направим бизнеса си устойчив?
Единственото, което конкуренцията не може да ви открадне, е начинът ви на мислене, подходът в работата. Дори да го копират, няма да го направят като вас. Инвестирайте ресурси, за да създадете успешен начин на мислене. И после го приложете в действителност, няма да има втори като вас.
Правила за създаване на устойчивост:
- Клиентите са като тропически рибки в аквариум – грижата трябва да е постоянна, да ги информираме, да им показваме внимание, да знаят, че са важни независимо колко плащат. Постоянно контактувайте с вашите клиенти, старите клиенти се губят, когато спрем да им обръщаме внимание.
- Не правете никакви компромиси с печалбата – всеки един бизнес има норма на печалба на всяка една процедура, не правете компромиси. Времето, което отива за процедури с ниска печалба, ви лишава от време да направите процедури с по-висока печалба. Отделяйте и достатъчно време за комуникация, специално отношение и съвети.
- Разглеждайте се като най-скъпия служител на компанията – всеки един собственик на бизнес взема някаква сума от своя бизнес. Замислете се дали бихте давали тази сума като заплата на себе си, ако бяхте служител. Допринасяте ли достатъчно в работния процес? Всеки собственик гледа на себе си като на човек, който е похарчил твърде много време, ресурси, нерви, и бизнесът трябва да му ги изплати, но клиентите не се интересуват от това какво сте вложили през годините и не биха платили безбожни суми само защото оценявате вложеното от вас на твърде много висока цена. Задавайте си от време на време въпроса, бихте ли се назначили на тази заплата?
- Създайте си свои ритуали и легенди – звучи странно, но работи. Ако вашият обект няма специална предистория, която може да разказвате на клиентите си, създайте си. И тук не говорим да си съчинявате случки и факти, които не отговарят на реалността само за да впечатлите клиентите. Говорим да помислите какво се е случвало по време на вашия престой в обекта или по време на създаване на бизнеса ви, нещо интересно, нещо уникално, нещо необикновено или нещо много просто, но запомнящо се.
И не забравяйте: Ако не знаете къде отивате, никога няма да стигнете!
За контакти: APA – Another Point Advisers, София, бул. „България“ 58
Тел. 0882 596 446
e-mail: lgetov@yahoo.com, FB: AnotherPointAdvisers