Диляна Дочева е консултант по управление, лектор, автор и лидер на партньорска мрежа. Нейната страст е да провокира, информира и вдъхновява. Национален победител European Business Awards 2019 и носител на приза The Inflexion European Entrepreneur of the Year – изключителен лидер, показал иновации, етика и успех.
Основният й фокус са областите: предназначението на бизнеса, стратегия и реализация, организационна култура и емоционална интелигентност.
Бизнесът трябва да е ефективен – да постига резултати. Прекият път е емоционалната интелигентност, защото ангажира сътрудници, партньори и клиенти. Защото чрез нея можем да градим хармонични, плодотворни и устойчиви отношения. Защото емоционално интелигентните хора са тези, които определяме като харизматични.
В реалния живот всеки има опит в емоционалната интелигентност. Начинът, по който се държим, това какво показваме на другите хора, определя начина, по който те се чувстват. А начинът, по който се чувстват хората определя до колко един човек се ангажира с другия. Следователно това се отразява на бизнес резултатите. Приятната емоция и нашата способност да я създаваме влияе на нашата производителност.
Но когато прекалено много се фокусираме върху резултатите, се изтощаваме. Фокусът върху производството трябва да е балансиран. Ние не можем на 100% да реагираме емоционално интелигентно във всяка една ситуация.
Въпросът е да си поставим съзнателно целта, имайки познанията какво е, колкото се може по-често и в по-голяма степен да създаваме емоции, което да води хората до ангажираност, следователно и до по-голяма производителност.
Емоционалната интелигентност е набор от умения, които ни позволяват да действаме интелигентно с емоциите, нашите и на другите, за да подобрим своите решения и резултати. Така поставяме себе си в продуктивно състояние, ангажираме сътрудници и партньори, повишавайки общата ефективност, и другите ни определят като харизматични.
Как определяме харизмата?
В превод от гръцки език харизма означава „дар от бога“, и я определяме като способността да преживяваме емоцията на другия човек. Когато ни се усмихнат, и ние да се усмихваме, например.
Но харизмата не е вродено качество и всеки може да се научи да бъде харизматичен, но изисква усилия. Степента, в която ни възприемат като харизматичен е директно пропорционална на степента, в която хората се чувстват или се справят по-добре след всяко взаимодействие с нас. Харизматичните и ангажиращи хора се фокусират върху поддържането на средата и хората около тях в зоната на разцвета.
Съществуват 6 компетенции на емоционално интелигентното лидерство и те са:
– Разбиране на себе си – демонстрира разбиране за своите настроения и емоции „Осъзнат лидер“
– Разбиране на другите – кара другите да се чувстват оценени „Емпатичен лидер“
– Автентичност – открит и честен е относно грешките „Истински лидер“
– Емоционална разсъдливост – взема етични решения „Експанзивен лидер“
– Управление на себе си – ефективно управлява емоциите си в трудни ситуации „Устойчив лидер“
– Вдъхновяване – признава усилената работа и постижения на другите „Овластяващ лидер“
А вие какъв лидер искате да бъдете?