“Имам екип. Имаме бъдеще, защото опитът има значение.”
Д-р Ивайло Петров д. м.
Д-р Петров, честита 10- та годишнина! В клиниката предлагате клинична и естетична дерматология. Как поддържате баланса между тях?
При терапевтичната и при естетичната дерматология обектът е един и същ – кожата.
Естетичният дерматолог би могъл да бъде изключително добър и конкурентоспособен само ако познава в детайли клетъчните механизми на процесите в кожата, как и защо се появяват наблюдаваните на повърхността промени, как й се отразяват взаимодействията на многообразните вътрешни и външни фактори. Цялото това познание се натрупва с години, ежедневно инвестирайки усилия и опит, за да може да се изгради цялостна концепция за лечение, за подобряване на излъчването или забавяне на процесите на стареене на кожата. Именно това е и причината Дерматологична клиника „София“ да балансира работата и усилията си както в насока терапия, така и в разнообразни, комбинирани естетични услуги.
Как се ръководи клиника на високо ниво и как се създават структура и екип?
Ръководните способности се развиват и утвърждават с времето и са в резултат от успешно преодоляване на ежедневни трудности, предизвикателства и проблеми. В основата им стои желанието за непрекъснато развитие на някои основни умения – търпеливо да изслушваме и да комуникираме правилно както с пациентите по време на консултациите, така и между членовете на екипа. В клиниката е вече традиция всеки петък да се събираме и да обсъждаме редки случаи, терапевтични схеми, като всеки споделя своя опит, опасения, притеснения. Даваме възможност на младите лекари да черпят опит, като присъстват по време на консултациите на по-възрастните си колеги – да видят как те комуникират, как управляват разговора, как се задават насочващи въпроси и как да реагират на различни предизвикателства, за да могат да се оформят емоционално и терапевтично като лекари.
А вие като собственик, управител и специалист как се развихте?
Преди 10 г., когато основахме Дерматологична клиника „София“, никога не съм си мислил, че пътят може да бъде толкова интересен и в същото време толкова труден. Натоварването и отговорността са големи. В частната практика грешките, нормални и човешки, трябва да бъдат сведени до минимум. Зад гърба ни нямаше голяма болница, институция, която да ни помага със съвет и своят авторитет при възникналите трудности. Бяхме сами, а в същото време покривахме целият спектър от заболявания, които се лекуват в университетските клиники, предлагахме и значителен набор от естетични процедури. Трябваше максимално бързо да се развием като лекари, внимателно да изслушваме и правилно да споделяме познанията си, да се опитваме да променим вредните, изграждани с години навици. Често дори и самото им обсъждане предизвиква негативна реакция у пациента. Развиваме се като психолози, като терапевти и с малки крачки в областта на маркетинга на услугите ни. Колкото и да ми е непозната тази територия, колкото и да смятам, че лекарят трябва да бъде препоръчан, а не рекламиран, клиниката, като звено трябва да стъпи и на този път, за да развива успешно дейността си.
Никога не съм правил големи визии за бъдещето, не съм имал блестящи мечти, за което съм бил и нееднократно критикуван. Единственото нещо, на което съм държал и изисквал от екипа на Дерматологична клиника „София“, е да дава всичко от себе си, да върши съвестно работата си по начин, който удовлетворява и лекаря, и пациента.
Във вашата клиника предлагате голям набор от услуги, в същото време не се рекламирате активно. На какво разчитате и как успявате да се развивате без агресивна реклама?
Не желаем и смятам, че не е правилно да осланяме нашата дейност на такъв тип „съвременна“ реклама. Реклама, която създава усещането, че конкретната естетична процедура едва ли не ще реши всички естетични и психологични проблеми у пациента, е неморална. След подобна реклама пациентите търсят и очакват моментални резултати от процедури, които често не са подходящи за тях и съответно нямат нужда. По време на консултацията липсва комуникация, пациентите не са готови да обсъдят желанията си и да споделят мотивите си. Смятат, че лекарят срещу тях има желанието да ги заблуди, да им „продаде“ друга „ненужна“ процедура. Е, ние не работим по този начин. Стремим се, доколкото позволява нашата експертиза, да консултираме обективно пациента, да обсъдим индивидуалните му нужди, очаквания, заблуди и да постигнем консенсус по отношение на неговия индивидуален естетичен план.
Самата идея, с която стартирахме преди 10 г., беше да се фокусираме не върху реклама, а върху други елементи – натрупване на опит и знания, поддържане на професионално и лично отношение с пациента, инвестиране на усилия в разрешаването на даден естетичен или здравословен проблем. Залагал съм на бавно и консистентно, естествено развитие, а не на бърза маркетингова експанзия. Разумните ръководители инвестират в добри помощници. Още от самото начало ние направихме това – търсим и развиваме колеги, които успяват да видят и ценят красотата на вложения труд. Истинският лекар трябва да се мотивира от постигнатия лечебен резултат и положителната промяна у пациента, това е неговата награда. Заедно с това инвестираме и в качествена апаратура в дългосрочен план. Не съм привърженик на честото закупуване на „най-новата“ техника и поради факта, че от финансова гледна точка това повишава крайната цена за пациента, а в повечето случаи и от технологична гледна точка „най-новата“ техника не предлага и по-качествен продукт. Медицинската техника е сложа, изисква значителни теоретични и практически умения с оглед постигане на желан резултат. Тези умения биха могли да се натрупат и развият единствено чрез ежедневна работа с нея, година след година. Именно по този начин успяваме да разгърнем потенциала на всеки член на екипа.
Как успявате да достигнете до крайния клиент?
Мога да отбележа, че 70% от пациентите ни посещават за пореден път, резултат от изградено през годините взаимно доверие. Допълнително 20% ни посещават по препоръки от други наши пациенти. 10% от пациентите са ни открили в интернет. За мен това е абсолютен показател за доверие и повод за гордост.
А как се развива клиничната дерматология в клиниката?
Винаги сме инвестирали на първо място в клинична дерматология, в оборудване и познания, които да покрият цялата диагностика и терапия на кожните болести – биопсии от всички кожни структури, физиотерапия – системна и локална фототерапия за лечение на атопичен дерматит, псориазис и др., фотодинамична терапия, хирургия на кожата. Колегите от екипа ми трябва и се гордеят, че разполагат с пълен армаментариум на съвременната дерматология – диагностична и терапевтична. Използваме оригинални уреди на световни утвърдени марки, попълващи продукти и ботулинов токсин, с които да постигаме козметичен резултат с минимален риск от увреждания на кожата. Правим всичко по силите ни да бъдем в крак с всички новости и в областта на дерматохирургията.
Какво ви вдъхновява да следите всички новости, да се развивате непрестанно?
Единственият начин, чрез който можеш да задържиш интереса си в дадена област, е непрекъснато да търсиш повод за развитие. Ако правиш едно и също нещо всеки ден, подхождаш към пациентите по един и същ начин, лекуваш еднообразно, това е сигурен път към професионална и личностна деградация. Кръгозорът се стеснява, появява се емоционална апатия, остаряваш. Единственото лекарство е да четеш, да се интересуваш, да опитваш иновативни подходи и терапевтични модели.
Къде се виждате след 10 години?
Бих искал да продължавам да виждам положителната емоция в очите на екипа ми, добрите взаимоотношения, усмивките, смеха, изграденото самочувствие, резултат от преодолени значителен брой трудности.
От гледна точна на персонал и на уреди сме затворили целия кръг от дейности, които предлага естетичната дерматология, и можем да предложим пълния набор от услуги. Инвестирали сме разумно в лазерни системи – аблативни и неаблативни, повлияващи пигментации, съдови деформации. Имаме радиочестотни, ултразвукови апарати.
За контакти: Дерматологична клиника София, София, ул. “Белимел” 2А
Тел. 0879 051 503, www.dermasofia.com