Мария Касимова-Моасе е консултант по етикет, протокол и медиа трейнинг, също така е писател, била е репортер и редактор в различни медии, притежава опит в ПР и изграждане на медийни стратегии.
Протоколът се характеризира като външна организация от правила и процедури, които се създават и спазват в определен вид комуникация, създаден е да организира и движи хората.
А етикетът се прилага за създаване на емоция у хората, с които влизаме в контакт. Той дава рамка и ниво на общуването и е комуникационно умение. Етикетът е церемониал и ние можем да избираме какъв да бъде, докато протоколът е един и същ, в зависимост от ситуацията, в която се прилага.
Протокол и церемониал – Ин и ЯН
– Протоколът е субективна система от правила, която изисква специална организация според избран критерий
– Церемониалът в вид театралност, приемлив начин за правене на неща.
Етикетът – протокол вътре в нас
– Възприет начин за правене на обичайни неща
– Отнася се до нас самите и се движи от нас самите
– Зависима и независима част от протокола
– Бизнес етикет – система от правила от по-ново време
Етикетът, възпитанието и нормите на поведение са символ на висока позиция и отговорност, на доверие и стил. Този начин на поведение е метод за спестяване на неприятности в комуникацията. Много собственици на бизнес или управители на организации, както и фирми с минимален брой служители подценяват силата на бизнес етикета. А добрите маниерите на служители са от съществено значение за успеха на бизнеса и за преборване на конкуренцията.
Научете се на етикет, добри обноски и правилна комуникация и ще подобрите статуса си в бизнеса, клиентите обичат да се чувстват добре когато разговарят и когато се чувстват ценни и приемани са готови да бъдат лоялни.
Бизнес етикетът си има своите правила и умения, които трябва да притежаваме. Едно от най-важните умения е създаването на първо впечатление. Силата му е голяма и често дори влияе на последващото приемане на не толкова силна и благоприятна комуникация.
Когато някой ви вижда за първи път съотношението на това как изглеждате и какво казвате е 93% на 7%. Начинът, по който ви възприеме събеседника е в изключително голям процент, а когато говорим за звуково възприемане съотношението е 30%/70%. Ето колко силно влияние има първото впечатление за мнението на околните.
Първите 9 сек. са най-важния критерии за изграждане на впечатление в околните, независимо дали е било добро или лошо, то може да се промени при редовен контакт след около година и половина. Доста време, нали?
Дали това ще бъде във външния ви вид, в облика на работното ви място, в атмосферата на компанията, която представлявате.. всичко е важно и носи впечатление.
Обърнете внимание на жестовете в комуникацията, на облеклото, на изказа си. Начинът на говорене трябва да съответства с външния ви вид и с маниерите ви.
Бизнес етикетът включва множество елементи, комуникация, облекло, правилно организиране на работни срещи, спазване на норми в изказа и др. Дори да не може да спазите всички, то би било добре да се стараете да изпълнявате все повече и повече от тях. Подобряването на вашите умения в етикета, ще подобрят и вашия успех.